Samling: Orientalen 17.45 för samåkning (rekommenderas!)
Event: Nattkorridor-OL, Vedbo
Material: Orienteringsskor, kompass samt pannlampa
GPS: Det är bra om du kan använda GPS under denna övningen för att sedan med hjälp av analysprogram som till exempel QuickRoute kunna analysera vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Om du på förhand vet vad som gick mindre bra förra gången kan du jobba extra med just det nästa gang. T.ex. jag har analysera min runda och märker att jag springer snett efter jag rundat höjder. Då kan jag till nästa träning vara mer noggrann med att använda kompassen när jag ska runda höjder.
Anmälan: Kommentera nedan
Syfte: Att öva finorientering i detaljrik terräng, det innebär att passet kommer vara mycket mer lågintensivt än en vanlig orienteringsträning
Förberedelser: Korridororientering springs oftast med 1 cm bred korridor på kartan och tanken är att den ska dras så att det hela tiden finns detaljer att läsa på. Korridorren ska kännas orienteringsmässigt naturlig, vilket innebär att korridoren bör svänga vid exempelvis en höjds slut eller förlängning, inte mitt på en höjd eftersom man sällan använder en sådan teknik.
Målsätting: Målsättningen är att du successitvt ska öva upp din finorienteringsförmåga så att du kan ligga flera detaljer före I orienteringen och på så vis styra dig genom korridoren med så hög fart som möjligt.
//Christoffer & Alfred