I strålande sol och flera plusgrader samlades ett femtiotal vänner och anhöriga vid Orientalen, VSOK:s klubbhus, den 26 februari. Vi var där för att hedra minnet av käre Reijo Kivistö, som avled i november 2021. Reijo blev 83 år innan han till slut nådde sista kontrollen och fick stämpla ut. Samlingen inleddes med en kortare minnesstund på baksidan av Orientalen. I skogsbacken stod urnan, vackert dekorerad med blomsterkrans och levande ljus och naturligtvis hängde en orienteringsskärm med stiftklämma i ett träd. Den skogsbacken kommer i fortsättningen att vara alldeles speciell för många av oss. Efter minnesstunden flyttade vi över till framsidan och i det värmande solskenet hade familjen Kivistö bullat upp en härlig ”orienterarfika”. I sorgen över en kär orienterarkamrat och vän blev det ändå många glada skratt, när flera deltagare berättade små anekdoter och minnen där Reijo förstås var huvudperson. Sorgen och glädjen vandrar ju tillsammans och det uttrycket stämde verkligen bra denna dag. För mig, som fick förtroendet att leda minnesstunden, kommer dessa timmar att vara ett minne, som jag i tacksamhet kommer att bära med mig i resten av mitt liv, och här kan jag nog göra mig till tolk för alla deltagare: Tack Reijo, må du vila i frid, och tack familjen Kivistö för att vi fick vara med denna märkliga vårvinterlördag. Torsten Lund