Samling grusplan/masten väster om [Långsjön Rv66](//https://kartor.eniro.se/m/2FVoW "Långsjön Rv66") Surahammar kl 10:00 Det kommer finnas en lång bana ca17 km med många kontroller (inga skärmar i skogen dock) Banan går kors och tvärs med många möjligheter till att komma ifatt genom att gena eller skippa en slinga. Det finns även en terräng/reflexbana utritat på kartan som man kan följa om man inte vill springa på kontroller, jag vet inte hur tydlig den är i terrängen. **Syfte** Själva poängen med långpass är att bygga specifik uthållighet och förbättra kroppens hållfasthet i skelett, senor och leder. Dessutom lär du kroppen utnyttja fett som bränsle och inte bara glykogen (kolhydrater som lagrats i muskler och lever). Precis som under distanslöpning förbättrar långpassen musklernas användning av syret genom att antalet kapillärer och andel mitokondrier ökar. Tag med egen vätska och försök dricka var 20-30 minut. Någon form av extra energi kan vara bra att ha med som backup om man skulle gå in i väggen. Banan kommer passera parkeringen så har man inget vätskebälte kan man åtminstone passa på att dricka då. **Hur skall det kännas?** Inledningsvis skall långpassen köras i behaglig "pratfart", Långpassen skall aldrig kännas som en press, tvärtom ger det dig tid för eftertanke och reflektion. På slutet är det okej att bli riktigt trött. Njut över att få en fin stund i skogen och se fram mot god mat och vila efteråt. **Hur länge ska jag springa** Vältränad senior och Junior minst 120min gärna 150min. Vältränad yngre ungdomar minst 90min. Gubbar och tanter efter eget huvud. De med mindre träningsmängd i bagaget kan försöka springa minst 20 minuter mer än vad de brukar göra på sina vanliga distanspass. **Anmälan** för karta genom att svara på detta inlägg senast lördag kl 16:00 Välkomna Robert 076-840 23 66