Gunilla Svärds Formtoppningsintervaller
Samling: Orientalen 18:30
Event:
2x2 min Vila 1 min
6x1 min Vila 1 min
6x30 sec Vila 30 sec
5 min backlöp
Skoval: Löparskor
Underlag: Gräs
Anmälan: Kommentera nedan
Syfte:
Den förbättring som du kan notera på kort sikt, det vill säga från vecka till vecka, är oftast marginell. Det verkliga resultatet av din träningsmöda ser du inte förrän du lättar på träningsbelastningen ordentligt under de sista veckorna före en viktig tävling.
<span style="font-size:10.0pt;line-height:115%;font-family:
"Arial","sans-serif"">Därför är de sista dagarnas förberedelse inför tävlingsdagen avgörande för hur du kommer att lyckas när det gäller. En reducerad träningsmängd ger muskulaturen tid till återuppbyggnad och gör att mängden av en speciell typ av fettsyra lättare kan lagras i muskulaturen, för att sedan användas som energi i muskelarbetet.</span>
"Arial","sans-serif"">Resultatet blir att de begränsade glykogendepåerna bibehålls och räcker under längre tids löpning. En väl genomförd uppladdning och formtoppning ökar följaktligen dina chanser att nå din målsättning och löpa i mål i god stil.</span>
<span style="font-size:10.0pt;line-height:115%;
font-family:"Arial","sans-serif"">Hur toppar jag formen bäst? </span>
<font face="Arial, sans-serif">Hela idén med formtoppning är att man ska återhämta sig från en krävande uppbyggnadsperiod utan att tappa löptempo. Det fungerar bäst genom att man reducerar träningsmängden, men inte intensiteten.
</font>Snabbare löpning stimulerar muskelvävnaden och cirkulationsapparaten och ökar därmed prestationsförmågan effektivt - förutsatt att man samtidigt ökar tiden för återhämtning.
"Arial","sans-serif"">
//Alfred & Christoffer</span>